Dat social media een belangrijke tool is om jouw producten aan de markt te brengen, is geen verrassing meer. Veel bedrijven van groot tot klein gebruiken Instagram, Facebook, LinkedIn en tot voorkort TikTok als marketingkanaal. Hoe komt het eigenlijk dat social media zo ontzettend populair is onder bedrijven? En zitten er ook negatieve kanten aan social media? Wij zochten het in deze blog voor je uit.
3 voordelen van social media
De belangrijkste reden waarom social media zo aantrekkelijk is voor alle soorten bedrijven is dat het eenvoudig bereikbaar is. Wanneer je een smarttelefoon hebt, kan je een social media account beheren en voorzien van content. Iedereen kan dus ontzettend eenvoudig zijn of haar bedrijf online presenteren.
Een ander voordeel dat social media zo populair maakt als marketingtool is dat het gratis is. Je betaalt als bedrijf geen geld om een account te maken en content te plaatsen. Dit in combinatie met het eenvoudige bereik maakt het tot zo’n groot succes in marketingland.
Een ander groot voordeel voor bedrijven om social media te gebruiken is dat een specifieke doelgroep gemakkelijk te bereiken is. Zo kan je met het inhuren van influencers eenvoudig de doelgroep bereiken waar jij naar opzoek bent. Dit is een stuk efficiënter dan bijvoorbeeld het ouderwetse flyers verspreiden in de brievenbus.
Ben jij nou iemand die opzoek is naar het gebruik van social media voor jouw bedrijf, maar weet je niet waar je moet beginnen? Bekijk dan eens de mogelijkheid om je social media uit te besteden. Het beheren van je eigen social media kanaal kan namelijk behoorlijk tijdrovend zijn.
De donkere kant van social media
Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn in social media land. Steeds vaker komt de minder mooie kant van de verschillende kanalen aan het licht. Zo zijn social media gemaakt om consumenten verslaafd te maken. De ontwikkelaars van bijvoorbeeld Facebook en Instagram zorgen met het toevoegen van sluwe elementen voor een extreem verslavende werking. Qua verslavingsgevoeligheid spant TikTok de kroon. Uit recent onderzoek blijkt dat TikTok net zo verslavend is als Facebook en Instagram bij elkaar.
Naast dat de verschillende kanalen verslavend zijn, wordt social media ook steeds vaker ingezet om propaganda en fake news te verspreiden. Vaak gebeurt dit aan de hand van neppe en anonieme accounts. Dit haalt het imago van de verschillende kanalen flink naar beneden.
Met deze ontwikkelingen is het onzeker of social media in de nabije toekomst nog steeds aantrekkelijk is om als marketingtool in te zetten. Het heeft in ieder geval een flinke boost nodig als het om het imago gaat.